Sõpruse sild kui usalduse proovikivi
Sõpruse silla remont ei ole ainult insenertehniline väljakutse. Tegemist on ka usalduse küsimusega — kas linnavalitsus suudab olulise projekti läbiviimisel tagada läbipaistvuse ja vastutuse.
Hiljuti teatas abilinnapea Raimond Tamm (Reformierakond), et pärast silla ripptellingute paigaldamist ilmnes kahe kandetala tõsine kahjustus. Kavandatud tugevdamisest enam ei piisa, vaja on talade täielikku väljavahetust. See tähendab lisatöid, ajagraafiku nihkumist ja eelarve suurenemist.
Kuid Tamme selgitused tekitavad küsimusi, sest ametlik dokumentatsioon räägib juba varasemast teadmisest silla halbade kahjustuste kohta.
Rekonstrueerimine kahes etapis
- Remont on kavandatud kaheosalise tööna: esmalt kesklinna-poolne osa, seejärel Ihaste-poolne.
- Kogu ehitus kestab 28 kuud, lõpptähtaeg 2027. aasta kevad.
- Kesklinnapoolne osa lubati valmis saada 2025. aasta hilissügiseks.
Oluline on märkida, et hanke väljakuulutamise ajal (juunis 2024) lubati valmimist 2026. aasta sügisel ja eeldatav maksumus oli 10 miljonit eurot (+ km). Täna on nii ajakava kui ka hind oluliselt suurenenud.
Mis jäi riskianalüüsis märkamata?
Abilinnapea Tamm väidab, et avastatud kahjustusi polnud võimalik enne tööde algust tuvastada. Samas juba 2024. aasta märtsi seletuskiri kirjeldas üksikasjalikult:
- 2013. aastal tehtud vuugivahetused olid amortiseerunud,
- kõigil vuukidel esines ulatuslikke läbijookse,
- kahjustatud olid talade otsad ja riiglid,
- eriti halvas seisus olid äärmised talad.
Ka varasemad seisukorra hinnangud (2012, 2018, 2021) kinnitasid, et sademevesi on aastaid kahjustanud kandetalasi ja tugiosi.
Seega tekib küsimus: millest siis nüüd äkki “üllatus”? Kas abilinnapea ei tunne oma valdkonda? Või loodetakse, et volikogu liikmed ei süvene dokumentidesse?
Raha, millest tuleb ausalt rääkida
Hindade ja lubaduste taust:
- 2024. aasta septembris kajastas ERR, et soodsaima pakkumise tegi AS Tref summas 18,37 miljonit eurot.
- See oli juba ligi 6 miljonit enam kui esialgne linnapoolne eelarveplaan.
- novembril 2024 kinnitas linn, et töö teeb AS Tref summas 18 376 376 eurot.
Kui nüüd lisanduvad uued kulud kahe tala väljavahetuse tõttu, peab linnavalitsus esitama selge maksumuse vahemiku ja rahastamise allikad. Avalikkusele ei piisa lausest, et “2025. aasta eelarvesse lisaraha juurde vaja ei ole”.
See võib tähendada raha ümbertõstmist teistelt objektidelt, kohustuste edasilükkamist või eraldi reservi kasutamist. Selgus ja ausus on siin hädavajalikud.
Mida Tartu peab edasi tegema?
- Avalikustada kõik uuringud ja kalkulatsioonid.
Uuringuaruanded (sh radar- ja MFT-uuringud), inseneride järeldused ja maksumuse muudatused peavad olema kättesaadavad kõigile. - Kaasa sõltumatu ekspertiis.
Tartu ülikoolid ja teadusasutused suudavad anda pädeva hinnangu töö kvaliteedi ja vajalike muudatuste kohta. - Lukustada ajakava ja eelarve.
Volikogu peab otsustama kindla ajagraafiku, eelarveraami ja riskipuhvri. Iga nihkumise puhul peab linnavalitsus esitama kirjaliku ja nimelise selgituse. - Rakendada vastutust projekteerimis- või töövigade korral.
Kui tuvastatakse vead, tuleb kasutada lepingutes ettenähtud sanktsioone, et vastutus ei jääks vaid maksumaksjale.
Kokkuvõte
Sõpruse sild peab valmima kindlalt, ohutult ja läbipaistvalt. Tartu ei vaja olukorda, kus enne valimisi kulutatakse miljoneid ilma selge aruandluseta. Linna üks olulisemaid ühendusteid peab valmima nii, et iga tartlane mõistaks, mille eest ja kui palju makstakse.