E-rataste ja e-tõukerataste populaarsus Tartus kasvab kiiresti, kuid sama kiiresti tekivad probleemid parkimise ja linnaruumi korraldusega. Kõnniteid ja parklaid blokeerivad rattad, segadus parkimisaladega ning puudulik kontroll tekitavad pahameelt nii autojuhtidele, jalakäijatele, ratastooliga liiklejatele kui ka ratturitele endile.
Praeguse olukorra probleemid
Praegune “süsteem” on tegelikult süsteemitus. Kasutajad saavad jätta ratta peaaegu kuhu tahes, ilma tagasiside või trahvita. Tõukerattade äpid, nagu Bolt, nõuavad fototuvastust, kuid kontroll on sageli puudulik. Teised teenusepakkujad, näiteks Tuul, ei kasuta seda süsteemi üldse.
Samas vajaks parkimine terviklikku lähenemist: linn peaks seadma selged reeglid, nõudma teenusepakkujalt korralikku kontrolli ja määrama trahve nii kasutajatele kui ka ettevõtetele, kes ei aita kaasa linnaruumi korrashoiule.
Lahendused ja soovitused
Parim lahendus oleks terviklik parkimiskorraldus, mis arvestab:
- liikumistrajektoore ja olulisi liiklussõlmi
- ühistranspordiga integratsiooni
- hajutatud ja väiksemaid parklaid suuremate asemel
Fototuvastuse ja linnaga koostöö teel saavad teenusepakkujad ise aidata tagada parkimise korda. Samuti võiks rattad ja tõukerattad integreerida bussipeatuste või e-autode laadimispunktidega, et liikumine linnas oleks sujuv ja mugav.
Miks see on oluline
E-rattad ja e-tõukerattad on keskkonnasõbralikud ja mugavad liikumisvahendid. Praegune korraldamatus aga piirab nende kasutamist ja tekitab konflikte linnaelanike seas. Harmooniline ja läbimõeldud parkimiskorraldus teenib kõiki – jalakäijaid, autojuhte ja rattureid, muutes Tartu linnaruumi turvalisemaks ja esteetilisemaks.
Linnaelanike mugavus, turvalisus ja linnaruumi korrashoid peaksid olema prioriteediks. E-rattad väärivad süsteemset lähenemist, mis võimaldab neil täita oma rolli tõhusa ja keskkonnasõbralikuna liikumisvahendina.