21 erinevat programmi Tartu koolides
Aprillikuises revisjonikomisjonis arutati, kuidas ennetada koolikiusu Tartu koolides. Selgus, et kasutusel on koguni 21 erinevat programmi.
Kõige levinumad neist on:
- Vaikuseminutid
- Liikuma kutsuv kool
- VEPA (12 koolis)
- KLAPP (8 koolis)
Programmide eesmärk on pakkuda lastele lisaks teadmistele ka vajalikke sotsiaalseid oskusi.
Kui palju see maksab?
Kokku kulub Tartu koolides vaimse tervise ja kiusu ennetamisele 197 256 eurot.
Sellest:
- 106 550 € tuleb haridusosakonnast,
- 27 928 € koolide eelarvest (KOV-i kaudu),
- 62 778 € riigieelarvest.
Lisaks rahastab Tartu linna eelarve 24,1 koolipsühholoogi ametikohta ja töötab ka hulk sotsiaalpedagooge.
Jaanuarikuu seisuga õppis Tartu koolides 13 067 last.
Kas programme on liiga palju?
Kogenud haridusjuhidki tunnistavad, et programmide paljusus teeb orienteerumise keeruliseks. Ei saa öelda, et üks oleks teistest oluliselt parem, kuid kattuvusi ja kvaliteediprobleeme võib esineda.
Ka haridus- ja teadusminister Kristina Kallas leidis revisjonikomisjonis, et vaja on selgemat ja lihtsamat süsteemi ning sõltumatut analüüsi programmide tõhususest ja tasuvusest.
Õpetaja – võtmetegur koolikeskkonnas
Ükski programm ei saa töötada ilma inimesteta. Õpetajad on need, kes kujundavad kooli igapäevast keskkonda.
Ent õpetajate olukord on keeruline:
- palgad on madalad,
- stressitase kõrge,
- ühiskonna ootused pidevalt kasvavad.
- aastal tellitud uuring näitas, et vaid ¾ õpetajatest soovis kolme aasta pärast ametis jätkata. Paljud kaaluvad lahkumist just kõrge stressi tõttu.
Selle asemel, et lasta noortel õpetajatel esmalt läbipõleda ja siis saata nad mõnda programmi, peaks neid juba ülikoolis praktiliselt ette valmistama raskete olukordade lahendamiseks.
Kool ja kodu peavad tegutsema koos
Kõige olulisem on siiski märkamise oskus. Iga lapsevanem usaldab oma lapse kooli mitte ainult hariduse, vaid ka turvalisuse pärast.
Koolikius ei tohi olla teema, mida vaikitakse maha. Ükskõiksus ja karistamatuse tunne õõnestavad ka kõige paremat programmi.
Näide Raasiku valla traagilisest juhtumist, kus noortevaheline pikaajaline konflikt lõppes tapmisega, näitab, et õigeaegne sekkumine võib päästa elusid.
Kokkuvõte
Koolikiusust rääkimine ja programmide rakendamine on hädavajalik, kuid:
- vaja on vähem segadust ja rohkem süsteemsust,
- õpetajate vaimse heaolu ja ettevalmistuse eest tuleb hoolitseda,
- kool ja kodu peavad tegutsema käsikäes,
- ükskõiksusele ei tohi jätta ruumi.
Iga lapse õigus turvalisele haridusteekonnale peab olema ühiskonna jaoks püha kohustus.